Krachtschema

Iedereen heeft een eigen manier van sporten. Misschien volg jij wel een schema van het internet dat je fijn vindt terwijl een ander het juist helemaal niks vind. Zelf wist ik niet helemaal wat ik nou fijn vond. Ik wilde de beste manier voor mezelf vinden.

Uit tijdschriften en van websites haalde ik allerlei schema’s en trucs. Één voor één probeerde ik ze uit en veranderde ik ze zo totdat ik het fijn vond. Nu sport ik al ongeveer 3 maanden met een bepaald schema.

Dit is het schema voor als ik één uur ga sporten:

  • Ik begin met 30 minuten Cardio. Dit kan natuurlijk van alles zijn en kan elke keer weer gevarieerd worden.
  • Daarna doe ik 30 minuten krachtoefeningen: 3 sets van 12 herhalingen met 1 minuut rust ertussen. Ik zorg altijd dat ik met gewichten werk die eigenlijk net iets te zwaar zijn. Hiermee push ik mezelf tot het uiterste en is het voor mij elke keer weer een uitdaging om mijn training af te ronden.Ook wil ik de effectiviteit uit de oefening halen. Daarom doe ik alles op een rustig gewichtentempo. Op een rustig tempo ga je namelijk sneller kapot dan als je heel snel een oefening uitvoert (voor mijn gevoel). Techniek vind ik erg belangrijk. Dat wil zeggen dat als ik een oefening technisch niet goed kan, ik die oefening ook niet ga doen. Ik wil namelijk goed voor me lichaam zorgen en niet mezelf pijn doen of blesseren doordat ik een oefening technisch niet kan, maar wel uitvoer. Ik zorg er dan vaak voor dat ik een andere oefening doe die ik technisch wel goed kan en die dezelfde spiergroepen traint.Ook varieer ik graag mijn oefeningen. Dat wil zeggen dat ik oefeningen vaak om en om doe bijv. Ik begin met opdrukken, daarna doe ik me armen en borst trainen en vervolgens ga ik weer opdrukken. Ik ben een persoon die uitgedaagd moet worden. Het moet dus niet saai worden, daarom varieer ik graag.Mijn 30 minuten krachttraining is elke keer weer anders. De ene keer focus ik me meer op mijn bovenlijf en de andere keer juist weer op mijn onderlijf.
  • Kortom, voor mij werkt krachttraining het best als ik daarvóór cardio heb gedaan en werk met 3 sets van 12 herhaling met 1 minuut rust, uitgevoerd in een rustig tempo met zwaarder gewicht dan ik normaal zou nemen. Zo haal ik het optimale uit mijn lichaam en mijn trainingen.

Na het sporten
Uhu?! Hoe bedoel je na het sporten? Na het sporten ga je toch gewoon uitrusten en verder niets?
Na het sporten is het erg belangrijk dat je genoeg eiwitten eet. Je kunt wel intensief trainen, maar zonder eiwitten kan je lichaam niet genoeg spieren opbouwen. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik na het sporten eiwitrijk eet. tonijnDat kan zijn tonijn, kwark, hüttenkäse etc. (Voor meer snacks na het sporten: http://healtholution.ca/2016/01/04/6-super-quick-and-easy-recovery-snacks-after-a-workout/ ) Daarna kan ik heerlijk even uitrusten. Je lichaam heeft nou eenmaal één dag rust nodig, voordat je weer mag sporten. Anders kunnen je spieren niet goed opgebouwd worden. DUS niet vergeten na het sporten eiwitrijk te eten en je lichaam rust te geven. Anders is die work-out bijna voor niets geweest.

2 thoughts on “Krachtschema

  1. HealthOlution

    Kort en kracht, love this!
    Afgelopen december was ik weer begonnen met krachttraining sinds blessure. Doel: elke dag minimaal 15 minuten strength training op een fitnessmat (core, butt, legs, arms). Was begonnen met de filmpjes van Rebecca-Louise. She’s great! Na een maand had ik genoeg ideeën voor allerlei oefeningen om nu elke dag zelf 15 tot 30 minuten te vullen met oefeningen die goed lijken voor dat moment. Naast jou tips, zijn haar filmpjes ook echt een aanrader! https://www.youtube.com/channel/UCi0AqmA_3DGPFCu5qY0LLSg/videos

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

